woensdag 9 juli 2014

Stokhaken

Stokhaken wordt ook wel bezemsteel breien genoemd. Twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met deze hobby. Ik maakte een sjaal.

Detail 
Sjaal

Stokbreien is een combinatie van haken en lussen op een zeer dikke breipen (of bezemsteel) zetten. Ik gebruikte een breinaald van 15 mm. Ik haakte een ketting van lossen (een meervoud van 5), uit deze lossen maakte ik uit elke steek een lus die ik op de breinaald zette. Nadat alle steken op de breinaald gezet waren haakte ik in 5 lussen, 1 vaste en daarna nog 4 vasten. Dus in 5 lussen, 5 vasten haken. Dit herhaalde ik tot alle lussen waren opgenomen. Hierna nam ik uit de vasten weer nieuwe lussen op de breinaald. Het is even oefenen hoe je de breinaald het beste vast kunt houden. Maar het resultaat mag er zijn. Als je nog niet helemaal snapt hoe het moet, dan kun je het onderstaande filmpje bekijken.


Deze keer maakte ik een armband in de stokhaak techniek, rechts op de foto. Ik naaide er drie kralen op als sluiting. Het linker armbandje is gemaakt van lossen en vasten.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten